Tuesday, April 28, 2009

Ojoj, nu är jag på G! Med bloggen då, inte så mycket annat.

Eller jo, på G är jag väl, men det går så trögt ibland. Idag var det härliga 35 grader, men det blir inte så härligt när man tvingas spendera 7 timmar utomhus och inte hittar skugga. Problemet med denna värmeböjla (vi har tydligen slagit alla rekord med "varmaste dag" någonsin sedan det började mätas för denna tidpunkten på året) är att träd och buskar inte hunnit växta till sig eller slå ut, så det finns inte mycket skugga att söka. Men, vi har ju alla höga byggnader, så på eftermiddagen då solen stod lägre blev det lite bättre.
Mitt andra problem är att jag inte hittat någon solskydds kräm som inte gör att jag får dålig hy eller blir röd och irriterad, och utan krämer blir jag en liten kräfta. Så det kvittar ju vad man gör, och nu säger de att endel solkrämer också orsakar cancer när de bryts ner av solen och ... ja, vad man läser mycket och man vet ju inte vad som är sant. Här säljer de solskyddsfaktor 45, 70 och 85. Herregud, när jag var liten tyckte man 12 var högt! Och i slutet på semestern var men nere på 4 eller inget alls.
Ibland känner man för att säga att det kvittar väl, men det är lite svårt. Och eftersom BPC ligger precis vid vattnet har vi mycket sol som reflekteras runt (för att inte tala om hus som också reflekterar) så jag kör på 45 när det är som idag och 70 när jag vet att jag kommer sitta rakt i solen. Vilket jag inte tycker om att göra iaf när det är 35-40. Så de e så!

Ikväll gjorde jag kalkon hamburgare. De har mycket kalkon här, mald som köttfärs. Jag vet inte ens om det finns i Sverige? Här finns det över allt. Och malt kalkonbröst är bäst för det innehåller bara 1% fett. Huh. Det du! Men det är inte därför jag gjorde det, utan för att man kan använda andra smaker som blir lite lättare än vanliga hamburgare, och de blir jättegoda på hamburgebröd gjorda av havremjöl. Idag gjorde jag en blandning med kalkon, lite rivet lime skal (mer smak än saften och härligt gröna små inslag i burgaren), riven vitlök (eller pressad, vilket man vill), salt, pepper och lite röd curry paste. De blev otroligt goda!
Jag gjorde dem i söndag också, fast då hade jag i lite riven ingefära samt färsk persilja också, och det blev mer smak i dem fast jag blev nog mer nöjd med dagens resultat. Med lite vanlig matlagnings yoghurt på brödet blev det helt ok! Och jag gjorde några stycket så det blir att lägga i kylskåpet och värma resten av veckan. Hur mycket enklare kan det bli?

I fredags när jag var och kollade jackor var jag tvungen att springa på toa. Kanske inte så interessant att veta, tänker du, men det finns en anledning till att jag nämner det. Toan ligger nämnligen i källar avdelningen, och där har de handdukar, prydnads saker, köks grejer osv. Precis när jag kom ner för rulltrappan såg jag en hel hög nyinkomna överkast, jättefina och billiga. Dvs de hade kostat 98 dollar men såldes nu för 28 dollar. Och det var ett som såg precis ut som något jag velat ha jättelänge. Jag stod där och velade, och det slutade med att jag köpte det. Har inte köpt något till mig själv som inte är ytterst nödvändigt på länge (känns det som iaf, men jag kan inte tänka på något... ) Iaf, så slog jag till. Och nu är jag glad att jag gjorde det för det gör mig glad varje gång jag ser det.
Bilden är på överkastet och örngottet man fick med, men jag har tagit bort örngottet för det blev lite mycket. Nu har jag ett vanligt lila örngott på kudden, vilket gör att det blir lite mer lungt. Nu vill jag så klart ha nya gardiner också, men det får vänta. Ganska länge, tror jag.





Gissa vad det är dags för nu? Just det, dags att ta av överkastet och gå och lägga sig. Imorgon kl 9.30 har jag träff med ägaren till BPC Broadsheet för att se om jag är lämplig som praktikant där. Håll tummarna!

No comments:

Post a Comment