Monday, October 26, 2009

Sådär, ja! Nu har jag äntligen lite tid och ork att uppdatera.

Som tidigare nämnts har jag haft besök från Sverige, närmare bestämt mamma. Hon kom över för att, som hon sa, "se hur jag mår." När jag sedan frågade hur jag nu mår, så fick jag reda på ganska mycket (som tur var var jag medveten om det mesta, så det var väl... skönt?).

Det blir ju alltid lite stress när man har någon så nära inpå sig, särskilt när det inte finns några dörrar att stänga ens när man ska sova, men det gick bra. Vi gjorde lite allt möjlig - åt på mysiga resturanger, gick runt och tittade på olika områden och så köpte vi några skor och väldigt många strumpor. Det är nog bäst att sammanfatta per dag, så här kommer en uppdatering:

Onsdag: Mamma anlände till JFK runt 19.30, men jag som trott tåget skulle ta 2 timmar och inte närmare 3 kom inte förrän runt 20. När jag var 5 min från terminalen ringde någon, och det visade sig att någon som jobbade på flygplatsen med att hjälpa vilsna turister frågat mamma om hon ville ringa + sånt tycker jag är så snällt. Efter att jag kom fram tog vi taxi hem (den tog knappt 20 minuter, så det var det värt!!) och när vi kom hem hit betällde vi kinamat och sedan gick vi och la oss.

Torsdag: Jag jobbade under dagen så mamma underhöll sig själv. Kl. 16 möttes vi utan för byggnaden och gick (eller sprang, eftersom det regnade så) till DSW som är en skoaffär med lite billigare priser. Jag fick ett par jättesnygga skinnstövlar som jag gått och sneglat på men inte haft råd att köpa, så jag blev glad. Efter det gick vi och åt på Chevy`s Fresh Mex. Det blev så mycket att vi inte orkade äta upp, men gott var det iaf! Efter det åkte vi hem, och sooooov.

Fredag: Jag jobbade för Jo så mamma höll sig i området eftersom Jo inte har något emot att jag umgås med familj och vänner när de kommer på besök. Jag och Miss M hade lekträff med en kompis till henne på morgonen, och mamma mötte oss när vi skulle gå till skolan kl. 12. Efter att vi lämnat M på skolan och lilla E somnat i vagnen gick vi in och tittade på Whole Foods. Sedan gick vi in i bokaffären där vi åt lunch på deras cafè. Kl 15 var det dags att hämta M och C på skolan, och sedan gick vi på lekträff med C´s och M´s bästa kompisar, så mamma fick klara sig själv igen. Efter att jag slutat jobba gick var det meningen att vi skulle åka och äta på en Indisk resturan, men det blev inte av. Istället blev det Sophie´s Diner som ligger här uppe där jag bor.

Lördag: Vi hade reservation på en resturang på kvällen, så vi gjorde inte så mycket på dag. Med "inte så mycket" menar jag att vi åkte ner till 14de gatan där vi åt på Den Skallige Chokladmakaren (eller som det egengeligen heter, Max Brenner - Chocolate by the Bald Man). Jag har aldrig ätit så goda Belgiska våfflor innan! Det var inte som vanliga våfflor, utan mer som små kakor gjorda på ett våffelgärn med jordgubbar och grädde samt vit choklad på... mums! Efter det gick vi till ett annat DSW där vi båda hittade skor denna gången. Jag fick ett par snygga svarta stövlar samt ca 20 par strumpor (...jo, sant! Så nu har jag bara nya strumpor, men det gör ju inget). Mamma hittade också ett par snygga skor, så det var inte bara jag som handlade. Sedan gick vi upp på Filene's Basement där det inte var meningen att vi skulle handla utan bara titta, men mamma hittade ett par riktigt snygga skinnhandksar som går längre upp på armen till halva priset, så jag fick dem (fast de kostade ändå 40 dollar, så billigt var det inte!!) Och när vi ändå var igång med att köpa strumpor så köpte vi ett sex pack till. Nu var vi ju lite utshoppade så vi gick till Starbucks där vi tog varsin välbehövd kaffe, och sedan gick vi till Urban Outfitters fast jag har nog blivit gammal för deras musik var aldeles för hög och skrikig, så vi stannade inte så länge. Jag är lite besviken på att de låtit skor och rea-kläder ta upp så stor del av källren där de brukade ha en massa inredning och knasiga saker, men men, man får ju satsa på det som säljer mest.
När vi var klara på 14de gatan tog vi buss upp till 49de där vi skulle äta. Vi gick till Churrascaria Platforma. Det är ett köttställe där man får en liten bricka med röd och grön sida, och har men den gröna sidan upp kommer de med grillat kött (enorma bitar!) på enorma spett som de skär upp till dig, och du får äta så mycket du vill. Man orkar inte så mycket, men bara atmosfären är värd att upplevas... och för köttälskare som oss var det underbart! Jag hade gjort reservationen på internet och klickat i att vi firade mammas födelsedag (om än lite sent) och när vi var redo för efterätt kom de med en enorm bit Pinacolada Cheesecake med tomtebloss i. Så det var grejer, det! Efter det var vi bara lite sådär utmattade så det blev att åka hem och sova.

Söndag: Vi sov till 9, och åkte sedan in till stan där vi gick av på 59de och Lexigton. Vi gick ner till 57de där vi gick in på Daffy's. Mamma tyckte det var helt ok och köte en skål med lock plus en ljustake. Vi hittade även en jättefin filt till henne, något hon letat efter ganska länge. Sedan gick vi längs 57de och tittade på alla designer butiker, och runt 5th Ave vände vi uppåt och gick längsmed Central Park tills vi kom till Columbus Circle där vi tog buss upp till 81st och Broadway (där jag jobbade för några år sedan). Vi gick in på Zabar's och tittade lite, samt köpte lox cream cheese (typ philadelphia ost med lax i, mums!). Sedan gick vi in på H&H Bagels som ligger precis bredvid där vi köpte alldeles nygjorda bagels som vi sedan tog till Starbucks för att njuta med tidigare inköpt ost. Godare får man leta efter, helt klart en NYC favorit!! Zabar's är känt för sina ostar och H&H för sina bagels, så ... ja, mer behöver jag ju inte säga. Starbucks vet vi ju alla vad det är känt för!!
Min garnaffär (jo, MIN!!!) ligger precis därvid också, men de hade stängt. Jag var tvärsäker på att de skulle ha öppet, men icke. Egenteligen var det nog bara tur för jag har ju en hel del garn, mist sagt.  Vi gick ner till 72dra gatan, men det blev inte så mycket mer. Det ligger en annan Urban Outfitters där, men det var inget särskilt med det. Mamma var sugen på att äta glass på Coldstone Creamery, men det var lite dött där och luktade konstigt, så vi gick in på Duane Reade istället. Lite maskara och balsam blev inköpt, men inte mycket mer. Det blev hem istället, där vi åt kinamat och sedan gick och la oss.

Måndag: Jag jobbade 10-15, så mamma och jag gick och delade en macka i bokaffärens cafè till lunch  och efter det gick vi in på Bed Bath and Beyond där vi köpte nytt dushdraperi till mig (vilket verkligen behövdes). Efter att jag slutat åkte vi till Macy's där vi åt världens godaste hamburgare på The Cellar. Vi tittade runt lite och sedan gick vi till Old Navy eftersom jag hade en hel bunte kläder att byta eftersom de skickat fel modell och storlek på jeans och jacka. Fick det bytt och kom hem med två nya stickade tröjor, två andra vardags tröjor, en ny jacka (grå så att inte mitt blonda hår syns på den) och en härlig halsduk. Efter det tog vi buss till 60th St och 3rd Ave där vi hittade en godisaffär på tre våningar, men eftersom vi var på väg till ett efterätts ställe tittade vi inte så mycket. På Serendipity 3 tog vi varsin varm choklad, vilket hade räkt långa vägar, men eftersom de är berömda för sina efterätter tog vi varsin Forbidden Broadway Sundae vilket ingen av oss orkade äta upp. Sedan blev det att åka hem och sova.

Tisdag: Jag jobbade mellan 11 och 17, så mamma mötte mig efter och vi åkte buss upp till Broadway där vi gick förbi en annan sybehörs och garnaffär jag gått till några gånger. Efter det gick vi till Canal St där vi köpte sjalar/halsdukar och hittade små söta kinesiska bakverk samt glasögonfördral till mamma. Sedan åkte vi hem och gick på Sophie's för kvällmat, sedan hem.

Onsdag: Jobbade mellan 10-16 och efter att jag jobbat klart mötte mamma mig utanför och vi åkte ner till Broadway och Fulton St där vi gick in på Sephora för att köpa perfym till mig.  Hittade inte den jag ville ha så det blev en annan, men jag kanske byter den... vi får se. Sedan tog vi tåget till 23de gatan där vi köpte handkräm och en liten presentförpackning med härligheter till mig på Bath&Body Works.
Efter det gick vi förbi min skola en sista gång, och sedan in på New York Burger Co. där vi tog varsin Chicago Burger med pommes och lökringar. Orkade inte äta allt men gott var det iaf, något att prova när man är här om man vill ha riktigt god burgare med riktigt god pommes och dressingar i alla dess former (som man får ta själv av, så mycket man vill, haha... man behöver det inte för maten är så god ändå, men det är mysigt i vilket fall som helst).  Sedan gick vi in på Walgreens vilket är min favorit av alla de pharmacy's som finns här. Köpte loafers och lite hår grejer plus shampo, och sedan åkte vi hem och gick innom CVS där det köptes dushtvål. Sedan blev det hem eftersom mamma skulle packa och sedan blev det sovdags igen.

Torsdag: Mamma skulle åka så vi gick upp lite senare (jag hade ändrat jobbdag så jag kunde följa henne till flygplatsen).  Vi tog resväskan och traskade iväg till Sophie's där brunch skulle förtäras, och jag insåg att jag lämnat mobilen hemma. När vi ätit klart sprang jag hem och hämtade den... vilket jag nu i efterhand inser att jag inte skulle ha gjort.
Efter att vi köpt metro kort till tåget (och mamma köpt ett tvåveckors kort till mig samt ett som kan anvädas fritt under ett år) åkte vi ner till 125th St där vi bytte tåg, sedan till Fulton St där vi bytte igen. När vi stod där och väntade insåg jag att jag inte hade min mobil i fickan, och inte i väskan.... tja, den var ingenstans. Eller - nånstans var den ju, men den var inte där jag var, och detta var problemet. Fick lite blandat panik/raseri utbrott som stackars mamma försökte hjälpa lösa med det gjorde det bara värre. Så jag var på urdåligt humör fram till flygplatsen, och sedan var jag mest ledsen och stressad för att spärra mobilen osv. Mer om detta i ett annat inlägg, men mammas incheckning öppnade inte förrän kl 17, så jag åkte runt 16.30 för att hinna in till Manhattan och fixa med mobil.

Så. Jag har ju fått en hel del den senaste veckan, men efter att inte ha köpt något nytt förutom det mest nödvändiga på ca ett år kändes det fantasktiskt!


Sedan ska jag inte glömma att nämna att mamma tog med min examens present från henne - en guldring med diamanter plus matchande örhängen! Älskar den!!


Andra presenter som hon tog med från Svergie var turkisk peppar (äntligen!!), Marabou choklad, en påse blandat godis (munnar, geléhjärtan, sura hallonflaskor och lakris fiskar!!), tandborstar, tandkräm, nagelfilar, ögonbrynsfärg och tvål plus Toblerone, Escada Ocean Lounge (parfym) samt en likör från TaxFree.


Så... tja, det blev lite lyx där! Kan inte komma på något jag skulle behöva de närmaste månaderna när det kommer till sådana saker. Plus att det ju alltid är kul att få besök, oavsett vad som medtages. :)

No comments:

Post a Comment