Wednesday, October 28, 2009

Som jag nämnt tappade jag min mobil när mamma var här. Jag vet inte var det hände (om jag visste hade jag nog inte tappat den, smart sagt det där) men när vi stod på perrongen på Fulston St och väntade på tåget var inte mobilen i fickan. Jag hoppas bara att den som hittade den inte hittade den för snabbt eftersom mitt lösenord var satt att komma på efter 1 timme, så om det tog längre tid än så för någon att hitta den så var den i princip oanvändbar.

Iaf, som jag också nämde var mitt humör inte på topp efter detta, och jag började tänka på att spärra osv. Man får själv stå för de kostnader som uppstår fram tills det man spärrar telefonen, så man hör skräckhistorier om hur den som hittar mobilen börjar ringa till avlägnsa släcktingar och ladda ner musik och spel, men än så länge så har jag inte sett någon sådan aktivitet på kontot så vi får hoppas på det bästa.

När vi tog Airtrain som går från A tåget till JFK frågade jag en snäll kille om han kunde kolla upp mitt mobilbolags nummer, och det kunde han. Han gav mig numret till Sprint  så jag kunde ringa och spärra. När jag gjorde det frågade jag om hur mycket det skulle kosta att ersätta mobilen (den kostar $549 ny) och det var  $100 för att få ny via försäkringen. De sa att det var bäst om jag åkte inom en butik och kollade, så det bestämdes att jag skulle göra det, men att det nog skulle kosta runt $330 om jag ville ha ny mobil inom en vecka (det tar ganska lång tid för försäkringsbolaget att skicka ny).

Mammas check-in var inte förrän 17, så jag åkte vid 16.30 så att jag skulle hinna till butiken. Innan jag åkte sa hon att hon ville ge mig pengar till en ny mobil, även om det kostade $350 (med skatt som tillkommer). Jag fick lite dåligt samvete eftesom det ju inte var hennes fel, och eftersom jag blivit så sur när jag tappade den, men hon insisterade.

Så jag satte mig på tunnelbanan igen (5 timmar på en dag! Nästan som att flyga till Sverige!!) och åkte in till Fulton St där det ligger en Sprint butik. När jag kom dit väntade jag i 30 min på att en kille skulle hjälpa mig (de andra där vet inget, något jag fått reda på genom erfarenhet). Helt plötsligt dök en tant upp som beställt tid och han höll på med henne. Han kom fram och frågade om en tjej kunde hjälpa mig och jag som var trött och irriterad och stressad började storgråta. Kul. Kände mig bara lite sådär knasig och dum, men kunde inte hjälpa det. Men hon var jättegullig och förklarade priserna och modellerna. Innan hade jag en BlackBerry Curve 8330 och jag har tyckt jättmycket om den och den har funkat hur bra som helst. Med deras priser kunde jag få en splitter ny Curve för  $199 plus en extra rabatt på $100, så slutpriset skulle bli $99 (dvs lika mycket som en fabriksomgjord modell som försäkringsbolaget skulle skickat).

Hon sa också att deras nya BlackBerry Tour 9630 kunde använda med SIM kort och att den var snäppet bättre men kom med en prislapp på $279 plus rabatt på $100, så slutpris på $179. Eftersom mamma sa att hon skulle betala slog jag till och tog en Tour, och jag är såååååå nöjd! Den kan läsa sidor min gamla mobil inte kunde, och OS på detta är mycket, mycket smidigare. I stort sett samma men med lite mer funktioner och bättre grafik.  Plus att det blev runt halva priset mot vad jag från början trodde, och mycket mycket bättre än en fabriksomgjord liten skitsak som kostat nästan lika mycket (ursäkta språket där, men det är sant). Plus att den kan användas i Sverige om det nu blir så att jag kommer tillbaka, vilket ju är ett stort plus.

Nu när jag haft den några dagar är jag fortfarande nöjd. Den har några spel (min gamla hade bara Brick Breaker vilket jag inte finner något som helst nöje i). Nu har jag något som heter Mole (ordleks spel), Klondike, Sudoku och BrickBreaker. Mole är ganska kul och hyfsat tunnelbane nöje, och sudoku är också helt ok, fast jag har inte haft hjärna att lösa så många sudoku än efersom jag varit så trött.

Den har även ordbehandlingsprogram samt en mobilvariant av Excel och PowerPoint, fast jag har inte tittat närmre på det. Och så nån tv grej jag inte helle använder så mycket.
Specs är bl.a. 3.2mp kamera/video kamera, 1GB tillsatt minne (247mb i telefonen) ... Hm. Tja, det är väl ungefär så mycket jag kommer ihåg! Det jag  går på är att den funkar och är skön att skriva på, det andra är väl mest bonus. Jag är också ganska säker på att jag inte vet hälften av vad man kan göra med den här manicken, så det blir lite överraskningsmoment här och där när man upptäcker något nytt. Och så ska de komma ut med nytt OS snart, så nu har jag ju något annat att roa mig med att kolla upp och vänta på.

I övrigt gör min hals nu otroligt ont. Eller, inte ont än, men den kommer göra det imorgon. Just nu är den mest tjock och jag kan inte svälja riktigt. Men det gör inte så mycket eftersom jag inte jobbar imorgon, tydligen. Fick SMS från mamman innan idag där hon sa att imorgon var inställt. Kan inte säga så mycket eftersom det inte hänt så ofta innan, men nu blir det ju inget betalt, vilket är mindre kul. Jag jobbar inte lördag kväll heller, så det jag jobbade idag gör knappt upp för det och imorgon blir bara förlust. Precis när jag tror jag fått något extra och kan komma ifatt händer det något som gör att allt blir skräp. Aja, nu har jag ju iaf tid att vila mig så att jag, förhoppnignsvis, blir bra till på Fredag. Eller iaf så pass att jag kan jobba. 

No comments:

Post a Comment