Wednesday, November 11, 2009

Det gick ju runt en liten grej för ett tag sedan där man skulle ställa iPoden på shuffle och räkna upp de första 10 sångerna. Jag köpte igår en ny iPod, och skillnaden på modellerna kan ses här:



Som ni ser har jag inte uppdaterat min lilla Nano sedan 2004 då min familj var på besök (och Sarah, om du har den gamla gamla du köpte då... om den inte används eller inte funkar, kan inte jag få den tillbaka och lägga till den till mitt lilla iPod museum? Det skulle vara lite kul att ha gamla modeller även om de inte funkar!)
Iaf, ny iPod. Och... ojojoj är allt jag kan säga. Vilken skillnad! Ljudet är ju helt annorlunda. Och jag hade faktiskt andledning att uppdatera denna gång, så det var inte bara för att jag kände för något nytt. Min gamla har varit mer än uppskattad under de senaste fem åren, men har abara 8GB minne (och det var mycket när jag köpte den, den jag had innan hade bara 2 eller 4GB minne).

Så, min nya lilla bästa kompis har 16GB minne (och det är precis så att hela min musik samling ryms på den då jag har ynka 15GB musik på datorn eftersom jag inte laddat upp så mycket då jag inte kunnat ha mycket på iPoden ändå). Och så har den spel (jag och Klondike har haft mycket kul idag). Men, det som shockade mig mest var ändå att den har högtalare! Inte så stora och kraftiga men jag fick mig ändå en shock när jag råkade trycka play och hörde musik fast inga hörlurar var i.
Min favorit är ändå radion... hur koolt är inte det! Jag har inte lyssnat på radio på flera år, och jag tycker om det eftersom det kommer lite blandat hela tiden.
Och så har den en liten video kamera, men tja, den är väl ändå lite onödig. Kamera hade jag förstått, men video kamera? Jag antar att det är därför den har små högtalare, men ändå. Lite smålöjligt om du frågar mig.

Det var just när jag upptäckte högtalarna som jag insåg att jag satt den på shuffle på alla mina 3655 sånger, och det som kom upp var nog en mycket mer riktig variant av vad jag lyssnar på än vad som kom upp sist. Det var två sånger jag tog bort eftersom de inte var mina - en Westlife som Sarah måste laddat över när hon var här, för jag har aldrig lyssnat på eller laddat ner Westlife, och skivor har jag absolut inga. Den andra var GooGoo Dolls, som måste vara Elisabeth's från när de var här får flera år sedan, för det har jag inte heller laddat ner och har inga skivor heller.

Så, vad kom då upp?

1. Astrid Lindgrens Favoriter - Pilutta-visan (en av mina favoriter, det är synd att inga barn jag tar hand om här kan svenska!!)
2. Whitney Huston - My Love Is Your Love (inget jag lyssnar på ofta men denna låter är härlig)
3. Bell and Sebastian - Me and My Major (Tigermilk är absoluta favorit-albumet, eller... ett av många)
4. Take That - Babe (need I say more? Obsessions, they last).
5. Lenny Kravitz - Believe
6. Pharell/Snoop Dog - Drop It Like Its Hot (jo, tycker den är bra, fast det har nog mer med stilen än texten att göra)
7. The Kinks - Autumn Almenac (The Kinks!! Vet inte hur många kilo deras musik hjälpt mig göra mig av med)
8. The Beach Boys - You Still Believe In Me (.... tja.)
9. FreeWheel - Save (deras första album var helt väck, men bra)
10. Robbie Williams - Do You Mind (Robbie!! Whoo!!)

Ok, vattnet är kok och det är dags för "dush" och sedan är det läggdags. Tisdagen var väldigt knasig och jag vet att vissa av er väntar på uppdatering och mer detaljer men just nu orkar jag inte. Kort verision: Mamman ville att vi skulle ta ett break på tre veckor (dvs jag får inte betalt men förväntas komma tillbaka glad i hågen och fortsätta om en månad). Jag påpekade att detta kunde skapa problem i och med att jag behöver betala hyra, och att jag inte blivit förvarnad så det var kanske lite svårt att hitta något under tiden, för att inte nämna att hitta något under tre veckor kanske inte är så lätt. Hon svarade då att det var ju inte snällt av mig att säga att om jag inte fick betalt på tre veckor så skulle jag förlora min lägenhet (vilket inte är helt sant men ... det är ju egenteligen det som kan hända) och att det då var hennes ansvar. Så nu har hon sagt att vi kör på i två veckor och sedan... tja, jag vet inte.
Men om jag ska vara ärlig så har jag aldrig tyckt om att jobba för denna familjen, mamman är konsig (haha, som ni ser!!) och barnen har inte så mycket att gå efter så de kan vara lite småjobbiga ibland. Så vi får se vad som händer nu - egenteligen kan jag, i nöd och näppe, klara mig på det jag jobbar för Jo på, men de ska iväg en vecka i slutet av November. Vi kommer försöka göra så att jag jobbar några andra dagar istället så att jag inte går i förlust, men det blir ju ialla fall några hundralappar mindre. Och om jag sen inte jobbar detta jobbet så .. tja. Det är itne så mycket i veckan eftersom det bara är 12 timmar, men ändå.

Jag har iaf en god nyhet, och det är att min hyrsevärd igår kom och sa att de inte kommer att ta någon hyra alls för de dagar vi är utan varmvatten. Vilket betyder att jag redan sparat ihop mer än 200 dollar! Helt plötsligt gör det inget om vattnet är av i en vecka till eller mer, haha.

Och jo, jag gick och köpte min iPod igår efter att jag fått nyheten om jobbet. Men, jag har märkt att här i livet (i alla fall i mitt) så brukar det funka som så att om jag sparar en massa så har jag ändå inte vad jag behöver i slutändan, men om jag forgår med en plan (som att köpa denna iPod var sedan några veckor) så brukar det lösa sig på plus-sidan. Jag vet att det låter konstigt, men det är som om mitt hopp och min tro i att det ska lösa sig funkar bättre och leder till mer positiva saker än om jag börjar oroa mig och nojjar och tror att allt ska gå åt skogen, för då gör det det.
Så jag håller humöret uppe, och jag tror det kommer lösa sig. Och nu när hyran redan är så pass mycket billigare så har jag ju sparat mer än iPoden i sig kostade, och den hade jag ju redan sparat ihop till.

Just det ja... vattnet. Kanske ska använda det innan det svalnat av igen!

No comments:

Post a Comment