Friday, November 27, 2009

Jag skulle skriva att idag var Thanksgiving och önska er alla en happy sådan, men så visar det sig att det var inte alls idag utan igår. Så går det kanske när man, som jag, har lättast att fördriva tiden snabbt på kvällarna.

Men, i vilket fall som helst så hade jag en riktigt Happy Thanksgiving. Jag blev tillfrågad av nya familjen om jag ville följa med till mannens föräldrars hus (ojoj, skrev nästan föräldrar's hus... oops), fast för att jobba. Jag sa att det är klart jag gör det - vad skulle jag annars gjort? Suttit hemma och inte gjort någonting, eller snarare sovit bort hela dagen.

Så, jag gav mig iväg runt lunch för att vara där runt 13.30, fast det blev att jag kom dit kl 14 eftersom Lillan sov. Jag tog chancen att gå och köpa en kaffe och sedan köpte jag lite mineralvatten som de bett om, och efersom jag inte kunde hitta blommor blev det två flaskor cider istället.

Sedan blev det att hjälpa till med lunch till Lillan, fast den ville hon såklart inte ha. Efter detta misslyckade försök och ett litet powerstruggle med att få på klänning gav vi oss iväg via bil till Staten Islan.

Första gången jag var på Staten Island! Jag har lagt till med båt innan, men jag gick aldrig av båten så det var intressant. Tydligen finns det både bra och dåliga områden, där de sämre områdena verkligen är sådana man inte ska vistas i om man nu inte ska köpa crack eller nåt. Men, svärförädrarna bodde iaf i ett väldigt charmigt, riktigt typiskt Amerikanst villa område (där villorna inte är villor, riktigt, utan små söta hus som ser helt olika ut och där man kan förseställa sig de som bor där och efter ett tag så kommer man på att man har små historier till varje hus som särkert inte alls stämmer överens med verkligheten). Lillan var så glad att få se sina farföräldrar, och det var hunden också. Den stackarn var tydligen åksjuk och var väldigt glad att vara framme. Eftersom Lillan var upptagen erbjöd jag mig att ta hunden på en runda, och det var riktigt mysigt. Vädret var lagom fint, inte kallt alls och ganska soligt, plus att det var kul att få se området.

Sedan var det till att hjälpa till och hålla reda på Lillan, och hjälpa till och ställa undan och så vidare... dvs inte mycket annorlunda från hur det burkar gå till på "fester" man befinner sig på, fast det är kanske svenskt att tänka så? Fick prova en lite pizza bit, plus väligt god crab eller clam bake (fråga mig inte vad det är, men det var ganska gott fast det inte såg så ut!!)

Mannen hade lovat att middagen skulle leva upp till alla förväntningar, men jag har lärt mig av tidigare erfarenheter att man inte ska hoppas på för mycket när andra står för matlagningen i det här landet. Men, jag måste medge att maten var riktigt god (och jag lyckades till och med äta upp eggplant parmesan gratängen som någon la upp en riktigt stor bit av åt mig. Jag frågade om man verkligen behövde äta upp hela biten, och blev tillsagd att om det var något som behövdes ätas upp så var det just den eftersom det var husets stolthet och det skulle bli mycket ståhej om det lämnades något på tallriken... och de verkade inte skämta om det, heller!)

Kalkonen var god, men jag tycker nog mest om stuffingen. Och så hade det någon slag potatis paj, vilket i princip var potatis mos med massor av ost som stått i ugnen.. hujeda mig, den var god! Sen var det en massa annat men jag tror inte jag fick något av det, men det var nog som det var. Jo, nån grönsak var det också, som var god. Broccolirabi kallas det och är som mini broccoli på långa stjälkar, eller nåt.

Sedan hjälpte jag till med disk och så vidare, och när lillan lagt sig blev det tid över till efterätt (lite mycket där). Kl 21 var det dags att skjusta mig till båten och farmor till hennes service lägenhet, så jag kom hem prick 23 vilket inte var så sent alls.

Igår jobbade jag kväll för dem och gick runt 23. Taxin kom snabbt men så fort vi kom ut på FDR (motorvägen som går upp längs västra sidan av Manhattan) var det totalstopp. Helt, fullt totalstop med stor skyllt som snällt upplyste oss om "ACCIDENT AHEAD ALL LANES CLOSED AT GRAND ST." Så efter att vi stått där, helt still, i typ 45 minuter gjorde vi som dem som kom efter oss - vände om och körde tillbaka (på motorvägen!!) till en on ramp som tydligen nu var en off ramp. När vi kom till West Side Highway (dvs motorväge på västra sidan av Manhattan) så tog det 30 minuter max innan vi (eller jag) var hemma.

Nya familjen verkar bra, jag trivs och det är kul att prata svenska varje dag! Lillan förstår lite svenska men hon svarar mest på engelska, och hon har börjat prata en hel del. Vi har haft lite "bonding time" denna veckan  och i går (ursäkta, förrgår, dvs Onsdag) gick vi ut helt själva och var på open play på kids gymmet som egenteligen är ett stort lekrum med stor studsmatta, ringar att hänga i lite, saker att klättre på osv. Det gick hur bra som helst, fast det bara var hon och jag. Hon är en mysig liten tjej, väldigt söt med stora runda kinder och ljustbrunt lockigt hår. Hon är en riktig två-åring - allt ska ut, allt ska öppnas och saker släng för att sedan överges och nästa sak ska öppnas och tömmas och sedan skrattar vi och springer iväg och öppnar barnsäkra lås för att leka med fönsterputs och annat kul. Så det blir mycket stohej, men det är ganska kul.

Jag har märkt att trots att jag jobbat mycket denna veckan och det har varit många nya intryck så är jag inte alls stressad. Jag var verkligen inte bekväm med den andra familjen och eftersom mamman var helt knasig blev det bara stress, plus att deras katter var jättejobbiga. Den nya familjen är helt annorlunda och båda föräldrarna är välidgt engagerade (den andra pappan träffade jag tre gånger på tre år.... säger kanske lite om familjeförhållandena?) Plus att jag blev inbjuden till svärföräldrarna, det säger mycket om deras förtroende, fast sen vet man ju inte om det var så att de också skulle ge sitt medgivande eller nåt. Men hur som helst så trivs jag riktigt bra, och att jobba för dem och J och tidnignen kommer bli toppen! Känns så skönt, och jag är helt klart redo att kämpa iväg till gymmet igen - jag har inte gått på länge eftersom jag varit så stressad och inte mått bra.

I övrigt så har jag varit på Ikea och blivit riktigt jul förbredd! Köpte en avdventsljusstake!! Jag är så glad i den - den står i fönstret i köket och varje gång jag ser den blir jag glad. Jag har inte haft jul saker eller ljulpyntat sedan jag flyttade hit, i princip (med undantag för när Axelsonnarna kom hit) men i år tänkte jag att eftersom det gör en glad, varför inte? Köpte en julstjärna också, fast den är jag inte lika nöjdt med. Får ta kort och lägga i här nu i helgen så ni får se.
Sen hade de ju glögg! Så det blev lite av det också, plus pepparkakor, Paradis ask, diskborstar, en knivslipare som jag letat efter jättelänge (i platt format, om det säger er något... men den är helt fantastisk, rekommenderas starkt!!), underlägg, julgranskulor (fast julgran ska jag inte ha), ljus, ljusslinga, blomma, en liters måttskål, köksredaskapsset i trä och lite annat smått och gott. Jo, just det, toaborste. Den råkade ligga överst när jag åkte hem på tåget så alla som tittade i min påse skrattade lite och tittade sedan konsigt på mig. Vaddå, är det konsigt att köpa toaborste för 99 cent? Det är väl bara smart?? Just det, köpte ju en tvättkorg också, en sån där billig ihopfäll bar - de passar perfekt i min garderob och en av mina gamla gick isönder hörom veckan och tejp hjälpte inte riktigt.

Vad annars? Inte så mycket, antar jag. J har varit på semester denna veckan så nästa jobbar jag hela veckan, vad jag vet. Ser fram emot det, måste jag säga!

Det var säkert mycket jag glömde skriva om nu, men det kommer ju en ny dag imorgon så det kan skrivas mer då. Nu är det läggdags eftersom klockan är mycket. Fast imorgon får jag sova så länge jag vill, och det ska bli skönt.

1 comment:

Sarah Axelson said...

Vad mysigt med Thanksgiving och julpynt! Hade högläsning för pappa nu vid frukostbordet och han sa också att det var så härligt att höra det.
- Men du fattas här.
Och det gör du. Vi saknar Dig.
Puss & Kram.

Post a Comment