Wednesday, December 2, 2009

Ibland får man inte saker och ting gjorda. Man har den där högen med brev som ska skickas men de glöms var dag trots att de ligger precis bredvid dörren. Och ibland måste man göra något som är lite komplicerat, som att till exempel ta kort för förnying av körkort. Det låter ju ganska enkelt, men det visar sig att så är läget inte alls. Här har de helt andra mått som de tar korten efter, och när man lite snällt frågar om de kan ta ett kort som har 14-17mm mellan öga och hakspets får man till svar att "Du, nu talar du ett språk jag inte förstår. Här i *USA* mäter vi i inches, inte minimeter eller vad det nu är du pratar om." När man sedan frågar om någon annan i kön möjligtvis skulle veta hur många delar av en inch 15mm skulle kunna vara avbryter personen igen och säger "Det kvittar vad de säger, jag kan ändå inte MINIMETER." Men när en person tilltalar en på sådant sätt blir man sur, och säger med ett drypligt sött leende att om de lyssnade så skulle de förstå att man försöker få reda på hur mycket dessa miLLimeter är i just INCHES, så vi försöker bara förtydliga (inte sagt: för sådana idioter som dig som vägrar lyssna och tydligen inte lyssnat mycket i skolan för miLLimeter lärs visst ut, men då tar man ju förgivet att du GÅTT i skolan, och det är nog lite för positivt tänkande i detta fallet).
"Fotografen" förstår då att hon ser både dum och elak ut och lägger snällt svansen mellan benen men innan hon hinner säga något säger en annan snäll man i kön att det finns ett ställe något kvarter bort där de har en PROFESSIONELL fotograf som nog kan hjälpa lite mer, och jag följde snällt hans instruktioner och gick dit istället.

Och oj så glad man kan bli när någon inte bara förstår vad man frågar efter (och vet vad mm är trots att han pratar Engelska) och dessutom är jättesnäll och trevlig. Det blir ännu bättre när hans fru ska ta kort för hon tar några stycken så att man ser någorlunda bra ut (och frågade snällt om man fick le på de kort som fotografiet skulle hamna på, för det får man tydligen inte över allt...). Det hela tog ynka 10 minuter och kostade lika mycket som det skulle gjort på posten. Och, så klart, det är ett ställe jag åker förbi nästan varje dag och skulle kunnat gå in på när som helst, men jag visste ju inte att de var så bra. För att vara ett företag som fokuserar på att ta kort och behandla bilder har de världens värsta skylt ovanför ingågnen, det ser ut som något en treåring tryckt upp. Men men, skenet bedrog och allt blev väldigt lyckat.

När jag sedan promenerade tillbaka till posten med mitt nya kort och alla dessa brev som skulle skickas kunde jag inte låta bli att le. Att det kan vara så enkelt att göra någon glad, det borde man tänka på lite oftare så att man kan göra det samma åt någon annan (fast det brukar nog de flesta göra, utan att tänka på det).

Idag tog jag mig tillbaka till gymmet och upptäckte att de bytt ut alla vikter och viktmaskiner till helt splitter nya grejor. Mycket trevlig överraskning, fast tre av mina favoriter var borta. De finns visserligen i annat format, men de maskiner de hade innan funkade helt perfekt... tja, det är lite svårt att förklara och jag tror visst jag kommer vänja mig vid de nya, men det var något speciellt med de förra maskinerna som jag tyckte extra mycket om.

Jag har även provat på att göra egen glögg, och det blev lyckat. Och helt plötsligt smakade den jag köpte på Ikea inte alls lika gott och jag förstår varför man har sånna där små glöggkoppar (som jag säker har några uppsättningar av på vinden i Hässleholm!) Vet ni att man ska göra glögg på vin (jo, det visste ni nog) men att man sen ska tillsätta en halv LITER vodka (eller brandy)? Vaddå starkglögg?? Och så ska man inte koka den heller, för då försvinner ju alkoholen. Jag måste medge att jag gav min glögg en liten kokning för jag ville inte alls ha alkohol i min, så den där vodkan uteblev den med. Har ungefär en liter färdig glögg och den kommer nog räcka ett tag, minst sagt.

Annars har det inte hänt så mycket. Jobbade inte idag men imorgon ska jag jobba, så det blir nog bra. Jag hade tänkt att jag skulle prova en ny rutin imorgon bitti, nämligen att gå upp lite tidigare för att gå till gymmet *innan* jag går till jobbet vilket jag aldrig gjort innan (om jag inte börjat förrän 19 eller nåt). Det låter kanske lite pretantiöst men jag kommer inte gå upp 5 eller nåt, mer runt 8 eftersom jag börjar jobba runt 14, så då har jag ju lite tid. Fast det är ändå ganska abitiösa planer för att vara jag eftersom jag burkar tycka om att sova så länge som möjligt (idag sov jag till just 14, men det var inte alls planerat och jag blev mist sagt shockad när jag vaknade!). 

Nu har klockan lyckats springa iväg igen så det blir sängs bums om mina planer alls ska fungera. Gonatt!!

No comments:

Post a Comment