Sunday, January 17, 2010

Efter att ha jobbat 13 timmar i Fredags och kommit hem senare än vad jag har lust att medge till somnade jag runt 3 (med lampa och tv på plus mobil i sängen, vilket inte är del av rutinerna). Någon gång under natten stänges tvn av, lampan släcktes och mobilen fiskades ur sängen och sedan sov jag till klockan 16 på lördagen.

Jag tror jag var lite trött....

Vaknade och beställde pizza (är det dumt om man säger att höjdpunkten på dagen är världens gulligaste pizza delivery guy vars leende gör att man smälter eftersom han verkar så innerligt snäll att man vill fråga om han vill bli kompis med en? Jag skulle bli glad av att ha en sån person i mitt liv, men så har jag ju bara träffat honom två gånger innan i ungefär de 45 sekunder det tar för honom att lämna över pizzan). Pizzan i sig var konstig... god, men inte vad jag var van vid, alls. Istället för tomatsås var det bbq sås och sen ovan på det kom det annanas, skinka, kykling,bacon, lök och ost.... Måste medge att jag saknar svenska pizzor något innerligt. Jag vill ha en Mamma Mia med mycket skinka! Och sen en gyro pizza från Kristianstad. Med extra tatsiki sås. (Och nu blev jag innerligt hungrig, kul).

Sen var jag uppe till 3 igen. Så klart. Det var nog mest för att jag tittade på tv och stickade (min mössa är snart klar! Den blir nog min, och så gör jag en till Miss Moo i rosa akryl garn... mörkt lila garn i blanding av alpaca och silk är nog lite väl lyxigt för en snart 5 åring... säger jag mest för att jag vill ha den!)

Idag sov jag till 13, så jag lyckades gå upp ... lite tidigare. Jag är dock fortfarande jättebäst på att vända på dygnet.

Var slö och kände mig helt hängig när jag vaknade, helt och hållet uttråkad. Ville ingenting.
Gjorde äggmacka med kaviar, funderade på hur jag skulle må om jag gick runt och kände mig så hela dagen. Inte speciellt bra kom jag fram till.

Funderade på att gå till gymmet. Har inte gått på flera månader, förutom den gången för någon månad sen jag gick dit och sen blev sjuk på studs. Kände att nej, det lät ju inte kul.

Sen blev jag arg och tänkte att om jag nu inte mår bra för att jag känner mig helt jäsig och dan, varför ska jag då intala mig själv att inte gå till gymmet? Jag fick i uppdrag av mig själv då jag samtalade med spegelbilden: två orsaker till att inte gå som inte var "jag är trött" eller "jag känner inte för det."

Så träningskläderna drogs på, jag åt ett halvt äpple, en fullkornsmacka, yogurt plus ett halvt glas grapefrukt juice för att järntabletten skulle få maximal funktion (järn tas lättare upp av kroppen om man tar det i samband med typ apelsin eller grapefrukt juice, syran hjälper till att bryta ner det på rätt sätt). Sen ställde jag äggklockan på 40 minuter och traskade sedan promt iväg till gymmet.

Fy vad skönt!

Om det finns en anledning till att träna, förutom bättre fysik och viktminskning, är det att energin nivån går upp ungefär 500%. Sömn hjälper inte. Socker hjälper INTE. Träning, i mitt fall, gör mig pigg och glad och energisk. Så jag förstår inte varför jag med jämna mellanrum intalar mig själv att det är ok att inte gå, när det helt klart inte är det.

Nu mår jag just 500% bättre, tänker klarare. Och, viktigast av allt: Jag är glad! Glad över att jag gjort något av värde, att jag tog mig dig, att jag kämpade på och inte gav upp.

Rena rama idioten är man ibland. Har nu varit det i några månader så det blir stopp på det, hoppas jag.

En sak som jag stör mig på är att nästan alltid när jag står och stretchar lite i omklädningsrummet är det någon som frågar "Are you ok?" Jo, brukar jag svara. Idag lade jag till "Hurså?" "Oh, you look flustered. Just wanted to make sure." Översatt: Du ser anfådd ut, ville bara kolla att allt var ok.

...

Om du tränat i en timme, sprungit och lyft vikter, och du inte ser anfådd ut, är det inte något som är fel då?? Allvarligt talat, om du spenderar en timme på gymmet och inte blir anfådd ÄR DET NÅGOT SOM ÄR FEL. Det finns egenteligen bara en orsak: Du har inte tränat. Du har gjort något annat. Läst en tidning eller tittat på tv, men du har inte tränat. Det räknas inte om du inte sätter upp hastigheten eller motståndet på cyklen/cross-trainern/löpbandet. Om du inte svettas kan du lika gärna sitta hemma och äta en morot, tuggmotståndet bränner lika många kalorier.

Så. Jo, allt är helt PERFEKT! kommer jag säga nästa gång. Sen, om jag känner mig riktigt irriterad, kommer jag fråga varför man ska komma till gymmet om man inte tänkt träna och bli lite anfådd. Fast jag brukar ju bli på bättre humör så jag kommer nog inte säga nåt förutom att allt är just perfekt.

Nu ska jag äta leftover pizza. Ha. Ingen ironi där alls. Kyklign är nyttigt, resten tänker vi inte på idag. Har ändå inget annat att äta förutom kladdkaka som säkert är för gammal nu ändå. Sen kan vi ju träna mer på Tisdag, så då blir allt bra ändå (imorgon är det helgdag här och gymmet kommer vara stängt när jag kommer hem från jobbet, plus att det är Måndag så gymmet är alltid packat de dagarna ändå).

No comments:

Post a Comment