Friday, January 1, 2010

Jag har ju fått tillbaka min dator så jag kan ju uppdatera trots allt!

Så, vad var det nu som hände?

Jag satt och surfade, och plötsligt hängde sig webläsaren. Det brukar hända då och då så jag gick upp till Apple logon och skulle gå in på Force Quit, men då låste det sig där med. Efter ett par minuter blev jag rastlös (jo, jag!!) och stängde av datorn via power-knappen.

När jag sedan skulle starta upp igen hände ingenting. Jo, jag hörde lite klickande och sedan fick jag en blå skärm med ett stort frågetecken.

Hm. Inte bra. Försökte igen.
Samma blå skärm med blinkande frågetecken.

Ringde till Apple Tech support men de hade stängt för kvällen. Så jag ringde till Apple Store på 59th and 5th, eftersom de har öppet 24 timmar om dygnet. Killen jag pratade med sa att han inte fick ge tekniskt hjälp via telefonen, men jag bad honom kolla om min garanti fortfarande gällde. Han sa att jo, det gjorde den. Jag frågade då om jag kunde berätta för honom vad som hänt, men att han bara behövde säga om jag skulle ta och komma in dan efter eller om jag skulle försöka ringa AppleTech dagen efter. Han lyssnade och sa att jag skulle nog ta och komma in, och eftersom jag inte kunde skriva in mig själv på bsökstid så gjorde han det åt mig.

Kl. 14.15 på Torsdagen befann jag mig på Apple Store 59th&5th, och fick bekräftat att min hårddisk laggt av, bara si sådär.

Eftersom jag ändå var tvungen att lämna in den på lagning frågade jag om de kunde ta en titt på musplattan och musknappen, eftersom de varit lite osäkra på senaste tiden. Då jag tidigare blivit tillsagd att jag kunde byta bakgrunden på tangentbordet gratis pga tillverkningsfel bad jag dem göra det samtidigt.

Killen som hjälpte mig var hjälpsam, men jag var inte alltför imponerad. Han sa att det skulle ta 7-10 vardagar innan den var fixad, men att jag skulle vänta några minuter medans han ringde ett samtal. Han sprang fram och tillbaka lite grann och kom sedan tillbaka och sa "Du kan hämta den ikväll kl. 18."

???

Detta var nyårsafton, och klockan var 14.35, och de sa att den skulle vara klar mindre än fyra timmar senare?

Nu var jag nog lite imponerad. Eller, om jag ska vara ärligt, väldigt imponerad!

Och gissa hur mycket det kostade?

Inte ett öre.

Jag jobbade ju nyår, och när de ringde runt 18 för att säga till mig att jag kunde komma och hämta datorn blev jag lite stressad eftersom jag ville hämta den så fort som möjligt (för jag tycker väldigt mycket om min dator, och det är inte sig likt utan den här hemma...). Jag stressade lite men visste att jag nog inte skulle sluta innan midnatt, eftersom det ju var just nyår. De kom hem lite efter 1.30 på morgonen, så jag ringde efter taxi och väntade.

Det visar sig att taxin som kommer var en av mina favorit killar (Elizabeth och Bella åkte med honom till flygplatsen efter att de varit här och hälsat på) som kör jättebra, dvs snabbt men inte jobbigt. Jag frågade om han kunde göra mig en jätte tjänst och köra inom Apple Store så att jag kunde hämta min dator.

Inga problem, sa han, och tilllade att han inte skulle ta extra betalt för att stå där och vänta. Så kl 2.02 steg jag in på Apple Store för att hämta upp min käre vän. Det var jag, två killar med problem med sin iPhone plus några vilsna Nyårsfirare från Time Squre som var där, plus en massa killar med moppar samt de som jobbar där. Efter 10 minuter gick jag därifrån med min vän, och utanför väntade taxin.

Jag tror inte jag varit så glad för att få tillbaka en dator innan. Jag tror även att de flesta av er förstår att så länge jag befinner mig i NYC kommer jag att hålla mig till Apple produkter, för sån service får man inte på många ställen.

Sedan begav vi oss hem, men min driver blev plötsligt förvirrad, och det verkade som GPS damen blev ännu mer förvirrad, och vi irrade runt på ungeför 5 olika motorvägar och parkways (finare namn för större väg) i en massa cirklar hit och dit. Jag trodde nästan jag hade druckit champagne trots allt, för jag blev lite lullig efter att tag.

Kl. 2. 45 befann jag mig slutligen utanför min dörr. Väl inne var jag ju tvungen att ta en titt på min lille vän och såg att de inte bara bytt ut bakskivan på tangentbordet utan hela alltet och att datorn nu ser splitter ny ut. Sen kan ju tilläggas att en ny hårddisk ochså införskaffats, så det känns väldigt bra.

Och jo, jag förlorade ju all information jag hade på den gamla hårddisken, men jag gjorde en backup på en extern hårddisk för några månader sedan så jag ska nog ha det mesta intakt. Och jag tror inte jag ska lägga över mycket mer än musik och lite bilder, för det känns skönt att ha en helt ny, felfri dator.

Glad, det är jag det! Och lite trött eftersom jag var tvungen att se till att all fungerade, så det blev inte läggdags förrän efter fyra, för att sedan gå upp igen kl 8 för att gå och jobba igen. Men, det var det värt, och jag har inte alls varit trött idag. :)

Förresten, det kommer bilder snart. Jag skulle ju göra det lite roligare med bilder, men det som ni märkt inte blivit av på ett tag. Jag ska försöka ändra på det och lägga upp en bild om dagen från mitt liv. Man kan ju iallafall försöka och se hur det går.

No comments:

Post a Comment