Monday, January 25, 2010

Jag provade precis på att göra stekt ris.

Var det stekt ris eller stekt gröt som man blev hotad med på dagis om man inte uppförde sig? Jag kommer inte ihåg, men en svensk som inte ätit fried rice här i USA har ingen aning om vad detta är. Och det har inget med frityr att göra, långt ifrån.

Så. Säg att du haft ris till någon maträtt och det blev en del över. Ris är ju inte gott att värma upp igen eftersom det ofta blir tort eller gummigt eller vad som nu brukar hända. Det blir iaf inte så gott som när det var nykokt.
Vad göra? Jo! Man tar fram de där påsarna med frysta grönsaker man har (fast nu hade jag bara färska men det gick lika bra ändå!)

Jag använde riset jag berättade om igår. Jag kan ju säga redan här att ris och coscos blir extra gott om det kokas på buljong eller om man lägger ner en buljong tärning när man kokar det (jag brukar köra grönsaksbuljong).

Du tager vad du haver, är reglen här. Jag råkade ha gul lök, ett halvt knippe färsk sparris och färsk spenat till hands. Om du kollar upp receptet online brukar de säga att man ska ha frysta ärtor (vilket du burkar få från resturangerna här) osv. Frysta räkor är också gott att ha i, men jag orkade inte gå och köpa. Kan mycket väl tänka mig att överbliven fisk blir gott i, och man kan alltid använda kykling (mest popular här - chicken fried rice, eller pork fried rice).

Det var hemskt, jag kommer ju inte till sak! Nu så!

1 liten gul lök
8-12 stjälkar sparris (färk)
Spenat (färk, handfull, riv i stora bitar)
2 ägg
Djup tallrik ris
Soja sås
Sesam olja (mums!!)

Skär löken i lite tjockare strimlor. Skär sparrisen i 2-3 cm långa bitar (eller hur du nu vill ha dem).
Värm olja i stekjärn eller wook på hög värme. Lägg i lök och sparris.
Vispa upp äggen lätt, häll över grönsakerna i  stekjärnet när sparrisen blir lite grönare (stek INTE löken för länge, den ska vara lite knaprig när man serverar). 
Rör om snabbt, lägg i ris. Rör om så att inte äggen stelnar utan mixas upp med riset och grönsakerna. Lägg i spenaten (den ska bara hinna bli mjuk, vilket den snabbt blir).
Häll över soja i lagom mängd (upp till dig). Rör om.
Tillsätt sesam oja (mängd upp till dig, skippa om du inte tycker om doften). Rör om.
Servera.

Mums! Jättegott! Och det kör man på bara grönsaker kan man servera till typ lax, kyklig eller kött, men det är ju som sagt en resters rätt så lägg i vad du har. Och har du inget kör på tinade räkor, för det blir jättegott det med. Det ser lite grått ut men det kan man ju göra något åt genom att lägga i majs eller morötter eller röd paprika eller nåt.

Åt lite sent idag men mätt och glad är jag, och nu ska det sovas!

No comments:

Post a Comment