Thursday, February 4, 2010

Svenska myndighetspersoner är sämst i världen på att lämna meddelande på telefonsvarare.

Här i USA, när någon får ens voicemail istället för personen de söker, säger följande i meddelandet "Hej, detta är X XX och jag söker Y YY angående ZZ. Vi återkommer vid senare tillfälle men du kan nå oss på #Y-Y-Y. Tack och hej!" eller något liknande.

När en svensk människa på myndighet ringer och får voicemail låter det såhär. "Hej, detta är Maja från YY. Jag har talat med X och ville nu tala med dig. Försöker igen. Hejdå."

Ok, Maja (personen i fråga heter egenteligen något annat). Vad kul att du ringde, angående sjukplanering för mor min. Men du, kan du inte säga, typ, varifrån du ringer (inte Malmö, då) och vilken avdelning du jobbar på. Fullt namn, dvs efternamn, hade varit toppen! För att inte nämna, typ, ett nummer! För det är kul att du ringer, men det hade varit ännu roligare att få prata med dig!

Och jo, en sak till. Om du ringer 05.38 är chansen att jag svarar inte stor alls. Nä, den är typ noll, för jag har inte telefonen på när jag sover. Tyvär. 

Så, mystiska Maja, lite mer info och tanke bakom tidskillnad hade varit uppskattat.

Fast nu var ju Maja inte lika hemska som CSN som ju ringde kl 03.30 en dag för något år sedan, och sedan blev förvånade för att jag... SOV!

Mobilen är dock på nu. Men jag tror inte jag kommer höra av Maja igen eftersom min mobil inte brukar ha toppen uppkoppling när jag är hemma, och att lilla Maja skulle ta hemnummret och försöka ringa det är nog rent önsketänkande (alla andra som pratat med mig om mamma har det nummret, så varför just Maja inte har det är mycket intressant.)

Go'natt. Är jag mycket sur imorgon så kan ni nog lista ut varför. Jag brukar inte vara jätte glad när folk ringer innan 8 på morgonen (ha, vem lurar vi här? Jag tycker inte om när folk ringer innan 11, eller 14, men det är ju för att folk insisterar på att göra det just de dagar då jag kan och får sova längre på morgonen/dagen).

No comments:

Post a Comment