Saturday, March 20, 2010

Man kan ha kul och få värre huvudvärk för mindre.

Har tittat, jämfört och filurat på vad och hur jag lättast och billigast ska få saker till Sverige. Det verkar som en kombination av olika alternativ är den enda lösningen, så Axelsons får börja förbereda sig på att få lite stora paket om några veckor.

Efter att ha hört med olika företag verkar det som om att de som skickar boxar via båt inte är att förlita sig på, inte ens lite. Och även om jag nog skulle vara ok med att skiljas från en del av mina saker finns det annat som jag skulle bli lite mer än irriterad över om det visade sig att de inte kommit fram.

Att skicka en stor låda på runt 12 kg kostar ca 700 kr per låda. Att skicka en stor säck med böcker, upp till 30 kg, kostar 350kr för de första 5kg och sedan 35kr per extra .5kg. Vet inte hur mycket mina böcker väger men det verkar vara en vetting lösning som rekommenderas av en del - och så måste man ju inte slänga i böckerna i säcken utan kan packetera inom säcken så att allt ligger lite finare och tål att slängas omkring en del. 

Flygbolaget är små snikna idioter som bara låter dig flyga med en väska. Väska nr 2 kostar 500 kr och väska nummer tree 1500. Varje väska efter väska nr 2 kostar 1500, typ. Så jag funderar på att ta tre väskor, och då betala 2000 för dem. Men då får man ju dem säkert, så det borde ju gå. Kanske.

Och sedan får jag helt enkelt fint packetera de lite mer ömtåliga föremål jag vill skicka med peanuts och bubbelplast och hoppas på det bästa. Det jag vet att jag vill skicka på detta sätt är än så länge en skål, ett uppläggningsfat, tre flaskor samt en ram. Sen får det väl bli en eller två lådor med garn och lite blandat, som anteckningsböcker (de får inte skickas med de andra böckerna sedan det finns regler som säger att bäcker som skickas i MBags måste vara tryckta, dvs inte utskrivna hemma eller handskrivna).

Så det kanske slutar med att det kostar lika mycket som jag fått erbjudande för från andra ställen, men skillnaden är att jag får dem snabbare (spelar ingen större roll egenteligen) och att jag har lite mer garantier på min sida. Plus att man vet att man använder ett pålitligt företag, dvs Amerikanska posten, och inte något som man hittat på internet. Att man sedan kommer bli ganska selektiv är nog bara en positiv sak eftersom jag trots allt inte vill ha med mig för mycket eftersom jag inte vet vart jag då ska göra av allt.

Jo, såhär kul har jag det. Jag har dessutom hunnit med att laga färska musslor i vitvinssås samt fått huvudvärk av att lyssna på grannar som nog köpt nya, fina högtalare till trädgården och tyckte att idag var en helt underbart perfekt dag att testa dessa på. Jag har fått lyssna till basen av flera populära sånger men också klassiker som I Will Surive etc ända sedan kl. 10 imorse. De stängde precis av, och det var nog tur det för annars hade jag börjat ringa lite olika ställen för att se om någon snäll polisman skulle kunna be dem sänka ljudet. Och jag överdriver inte, non-stop sedan kl 10 (dvs 11 timmar, NONSTOP) med bas som fått väggarna att skaka.

Och, just det.. våren har kommit hit. Vi har haft 18C och solsken i fyra fem dagar nu. Lite oväntat men härligt ändå. 

1 comment:

Elin said...

Det var ju trevligt att dina grannar valde att spela några klassiker också...
Du är en slitvarg Sophie, en produktiv sådan och här hemma håller vi tummarna för att du får ihop allt som du önskar.

Post a Comment