Tuesday, April 27, 2010

Det blir inga kort idag eftersom molnen inte tyckt det passat att släppa fram solen. Eller, jo, lite sol fick vi här i Malmö runt lunch. Jag råkade sitta på balkongen just då, så det passade ju mig riktigt bra. Andra koppen kaffe intas numer på balkongen om det inte är alltför kallt, och idag passades det på att ansa lite växter när jag ändå var där. Det var väldigt, väldigt svårt att klippa ner clematis plantorna, men jag har ju fått instruktioner om att göra just det så nu är det gjort. Vi får hoppas på att det skjuter i höjden inom den närmaste veckan - men med tanke på hur mycket de klättrat och lyckats sno sig runt spaljen sedan i lördags ska det nog inte bli några problem.

De andra växterna verkar trivas ganska bra, men jag funderar på att plantera dem direkt i krukorna. Går det bra att göra så om man grundar med lecakulor i de krukor som inte har hål? Jag tänker som så att det ju måste ge mer utrymme åt rötter osv, men vi får väl se hur det blir med det. Omplantering kommer i sånna fall inte ske på balkongen, det är en läxa jag lärt mig sen sist. Det är väl ganska typiskt att den enda heltäckningsmatta som finns i lägenheten finns just på balkongen? Ironi om något.

Förutom att ansa clematis och lavendel har dagen spenderats med att dammsuga lägenheten. Allt har dammsugits; golv, lister, dörrkarmar, ovansidan på skåp och garderober, badrummet och t.o.m balkongen (p.g.a ovan-nämnda heltäckningsmatta). Dammsugaren är så pass stark att den i princip ryckt upp plastmattorna i både hallen och köket - jag har i och för sig märkt att de bubblat lite redan innan men det kanske blir dags att byta ut dem snart. Köket behöver ju en renovering i helhet, så den mattan kan ju vänta tills resten ska bytas ut, men hallen... tja, det blir kanske inom snarare framtid.

Men, det gjorde en enorm skillnad att få det ordentligt rent, särskilt de två mattorna som nog inte sett en rejäl dammsugning på några år. Var mamma gjort av den riktiga dammsugaren kan man allt fråga sig, men nu finns det iaf en här och det är väl det som betyder något.

En annan sak jag märkt är att väggarna här är gjorda av något mycket konstigt material. Antingen är de så porösa att inget fäster eller är de så hårda att inget går i... och på två ställen har någon lyckets få i skruvar som nu inte kommer ut, men jag har en känsla av att någon av vaktmästarna varit inne och hjälpt till att få upp dem - nu kommer de få hjälpa till att ta ner dem.

Lägenheten i övrigt är överraskande iordningställd. Det är bara köket som är rörigt eftersom jag har så mycket att diska upp (som kommit från USA och det känns lite bättre att diska det innan det sätts in i skåp osv).  Vi jobbade tydligen på rejält duktigt i lördags, jag och Ewa.

Ja, lördagen. Den är ju en berättelse i sig. Jag och Ewa hade en heldag som började runt 11 snåret i Hässleholm. Vi hade tänkt åka runt 11, men vår familj och det där med tidsplanering fungerar ju inte alltid. Vi började med ett besök på ÖB, där det inhandlades knivar och tvål - för dem som söker nya knivar till bra pris har de Fiskars, ett märke jag tänkte att jag kunde satsa på då familjen har haft en sådan kniv ett bra tag och som fortfarande funkar utmärkt. Så det blev 6 sådana, plus en knivslipare, och tvål. Sedan begav vi oss med fullastad bil (det tog tre pers 15 minuter att få in allt -tre stora väskor fyllda med saker, två lådor, dammsugare, micro, skrivare, 7 växter, en enorm kruka, lite påsar med blandat innehåll osv osv). Efter att ha stannat upp lite snabbit i en rondell tyckte Ewa att en väska åkt på växterna, så hon föreslog att vi skulle köra in någonstans för att fixa till det. Då vi fortsatte stannade plötsligt traffiken utanför Bosjökloster, och vi upptäckte lite poliser, bergningsbilar och en röd bil i ett dike. Det visade sig vara en fyrbilskrock, och vi hade första parkett till bergningen av två. Efter 15 minuter fortsatte vi och kom utan problem fram till lägenheten där vi packade ur bilen, vilket tog sin lilla tid. Efter mycket slit var tillslut allti lägenheten, där vi började packa upp. Efter att vi tömt det mesta tog vi en tur till Ikea, där de inte hade byrån jag tänkt köpa (men som visade sig väga hur mycket som helst så det tar nog ett tag innan den kommer hit). Vi kom dock tillbaka med en spegel, vattenkanna, tre krukor, servetter, äggdelare och lite annat. På vägen tillbaka hade vi kommit ihåg att köpa mat, så vi åt den innan vi tog de tomma väskorna ner till källaren där de lastades med en gammal dator, skrivare och lite annat som skulle till tippen. Vi körde inte från Malmö förän efter 20, och lyckades (som brukligt när jag sitter vid ratten) köra lite fel och tog en runda inom Lund också. Tillslut kom vi dock hem, och då var vi ganska rejält trötta.

Gårdagen var också händelserik, då jag lyckades gå upp tidigt och skjutsa en syster plus pojkvän till stationen, hem för att sova 2 timmar till, en tur till tippen och Maxi. Kl 14 kom en vit bil innehållande Elin och lilla Tuva, och vi körde mot Kristianstad. Fast först stannade vi till vid Elgiganten, där jag lyckades hitta en 2100W fön. För billigt. När jag ändå nämner det kan jag ju också nämna att den är alldeles fantastiskt bra och torkar mitt hår på max 3 minuter, vilket... tja, är bättre än att stå med en annan fön i 10 minuter. Efter Elgiganten blev det staden som jag växte upp i, och det var sig likt men ändå annorlunda. Några affärer har försvunnit, andra har kommit. Fast de stora var sig lika, och jag köpte inget förutom en lite rosa skål med fint mönster som passar perfekt att ha ett litet ljus i - jag har nämnligen invigt den idag. Vi mötte upp med herr Daniel och tog en snabb dagen-före-födelsedagen fika på Duvanders (för det stavas väl inte Dyvanders?). Mycket gott! Det bar sedan av tillbaka till Hlm, fast vi tappade Daniel någonstans på vägen.  Mycket trevlig dag, fast nästa gång åker vi nog tidigare så att vi hinner med lite mer, som Domus osv. Vet inte varför jag hängt upp mig på Domus, men iaf!

Nu är det snart dags för ett bad, och sedan sängen.

SENARE: Så bra att man kommer ihåg att klicka på "publish post" när man skrivit klart... bad avklarat, påväg till sängen. Detta skrevs före 21, så... ja, lite sent men bättre sent än aldrig.

No comments:

Post a Comment