Saturday, August 14, 2010

Liten observation

Jag har märkt att svenskar irriterar sig på att svenskan får mer och mer influencer från engelskan, särskilt när det kommer till stor begynnelsebokstav i titlar osv.

Nu tycker jag i och för sig att det ser bättre ut och ibland glömmer jag bort mig och gör det själv, men jag förstår principen i att ett språk har vissa regler och dessa regler ska följas.

Men, det som *verkligen* stör mig är när det blir tvärt om och svenskan inte bryr sig om andra språks regler, dvs skriver engelska titlar med små begynnelsebokstäver. Min fråga är då varför det är så farligt om man skriver med stora bokstäver i svenska titlar om nu svenskar själva struntar i att följa reglerna för andra språk?

Jag hade inte brytt mig om det inte var för att jag hört detta från så många olika håll och att det faktiskt blivit en stor grej. Det är en sak att lyfta fram ett problem men att sedan inte bry sig om att man själv bryter mot ett annat språks regler visar bara på ignorans och ser väldigt dumt ut.

No comments:

Post a Comment