Thursday, October 28, 2010

Att koka soppa på en knapp

Det var en saga jag tyckte väldigt mycket om när jag var liten. Ja, det vill säga den varianten där Kajsa Anka ska laga soppa hos Joakim men han har inget förutom en knapp hemma... eller, jo, det hade han visst.

Men! Jag vet hur man kokar god soppa. Eller...

Vet ni? Vi gör det på sagornas vis här också. Det blir lättare så.
(som vanligt får ni klicka på bilderna för att se allt de har att tillföra)

Börja med följande:























Chop chop och lägg till lite grovt malen svartpeppar och generöst med fligsalt (om ni använder vanligt bordssalt får ni ta det lite försiktigt). Drizzla över så mycket oliv olja som ni tycker verkar passande. Kort sagt, få det att se ut såhär:


















Sätt i ugn som är värmd till 175C och ta ut när det ser ut ungefär såhär:


















Koka upp ca 1 liter vatten och lägg i lite grönsaks buljong (kykling går också bra, man får helt enkelt välja själv!). Koka upp, lägg till det som finns på plåten. Det kommer att se ut såhär:


















Lägg på lock och låt puttra i ca 10 minuter. Inte koka, puttra. Detta är mycket viktigt, tror jag. Ni behöver ju inte stå och titta på det hela under denna tiden men om ni gör det så ser ni följande:


















Sen tar ni fram kökets roligaste leksak! Zippern! Eller handmixern som den också kallas. Zippity zap zap, så håller man på tills allt är slätt och fint. Den ska vara väldigt tjock i konsistensen, men om ni tycker att den är för tjock så kan ni tjoffa i lite mer vatten, ca 1 dl åt gången. Koka snabbt upp om ni gjort detta, annars inte. När man uppnått önskad konsistens rör ni i ca 1 dl grädde. Inte matlagningsgrädde, utan riktig grädde. OBS! Nu får ni inte koka soppan mer, då blir den inte lika god.

Ni har nu fått det resultat ni strävar efter, nämnligen:


















Sen äter ni. Den är supergod och kan gärna njutas med en knäckemacka som försetts med mosad avokado och lite flingsalt. Eller så kan ni göra det festligt och bjuda på nygräddat vitlöksbröd.

Jag tror den går bra att frysa. Jag hoppas iaf det eftersom jag har ca 5 liter i frysen just nu.

1 comment:

Anonymous said...

Du, så gott det ser ut! Vilken tur att jag precis ätit middag annars hade det inte varit lätt.
Kram Meta

Post a Comment