Sunday, October 31, 2010

Stavningskontroll

Detta, mitt 200e inlägg, tillägnas följade:

Jag kan stava. Jo, jag kan faktiskt det. Men efersom jag skriver på en liten Mac som blivit uppfostrad på engelska (titta, liten begynnelsebokstav!! jag lär mig!!) har allting små röda prickar under sig när jag skriver. Om det nu inte råkar vara så att ordet även finns på engelska. Då syns inga prickar.

Ibland när jag skriver rättar något program automatiskt min stavning åt mig, utan att jag ber om det. Det brukar bli värre då, eftersom de brukar rätta efter engelsk ordbok. Eller, jo, det hjälper ju massor när man skriver på engelska men inte när man försöker få fram en text på svenska.

Så när jag sitter här och ska läsa igenom och se om allt stämmer, så stämmer ingenting. Allt är fel, eller 98% är fel, om man tittar på stavningsprogrammet. Det blir lite si sådär väldigt jobbigt att läsa då.

Nu vet ni. Jag kan stava. Fast det inte syns, och jag ibland partar istället för pratar och ... tja, andra lite underliga saker.

No comments:

Post a Comment