Sunday, July 12, 2009

Rich kom över idag och efter att jag nyst sisådär 25 gånger på 10 minuter sa han att han inte trodde det var allergier som drabbat mig, utan en förkylning. Det var väl några andra saker som också pekade mot förkylning, som mycket snytande och rethosta. Men, så kul kan man också ha en söndag.

Jag försökte mig på att baka sockerkaka idag, för att göra svensk jordgubbstårta. Men det gick inte! Först så exploderade smeten lite, och det var lite vulkan-effekt i ungnen där ett tag. Efter att skrället tagits ut och ungnen torkats ur någorlunda och skrället sedan satts tillbaka (denna gång med folie som skydd under formen) så bestämmde sig smeten för att växa åt fel håll. Resultatet blev en ... sak. En kak-liknande sak med en stor krater i mitten. Fast vi kom fram till att det fortfarande smakade gott, så istället för att dela kakan i två delar och lägga jordgubbssylt imellan så blev det att dumpa jordgubbssylt och Cool Whip (amerikansk grädd-liknande sak utan kalorier, typ... fast Rich kan inte äta mjölk och denna sak har inget mjölk så det funkade) i kratern och sedan tjälpa ur blandningen på tallrikar. Smakade gott gjorde det, sa Rich, för mina smaklökar hade vid det här laget beslutat sig för att inte längre fungera.

Det jag lyckades bättre med var middagen, som bestod av vitlöks marinerad köttbit (bottom round steak?) samt ungsbakade potatisklyftor och zucchini, plus god sås som jag lyckades med. Eller, som sagt, Rich sa att det var gott, så jag litar på honom.

Det är underligt att man lägger märke till konsistensen på mat på ett helt nytt sätt när man är förkyld (eller, har allergi, som ju jag håller fast vid att detta är... eller kanske inte nu längre). Så, det jag kan säga är att jag lyckades få fram bra konsistens på all mat. Och det räknas väl också, eller?

Rich var även snäll och skjutsade mig till Macy's där jag lämnade tillbaka en jacka och en kofta som jag inte använt. De pengarna kommer betala nästa mobil-räkning, så så kul kommer jag ha för dem! Usch och fy säger jag bara.

Så jag, för er som läser detta så är det ju uppenbart att jag och Rich fortfarande träffas regelbundet. Jag har insett att det inte kommer bli något, men som vän och någon som bryr sig kommer han nog finnas kvar ett tag till. Just nu har jag ju inte så många som vet hur jag mår förutom ni som finns i Sverige, så det är skönt att ha någon som bryr sig på riktigt och håller koll på att man tar hand om sig själv (för han kan bli ganska irriterad på mig om jag inte gör det, fast det är annorlunda när det kommer från någon som inte är familj).

Är ganska trött nu när jag tänker på det. Har börjat sticka på ett nytt projekt och det går bra. Jag började på ett annat innan, men gav upp eftersom det blev fel hela tiden och garnet inte var så bra för det mönster jag valt ut. Så nu stickar jag med ett mörklila garn (som färgar mina fingrar och händer rosa, kul kul). Kände att jag behövde komma från de starka färgblandningarna som jag haft innan. Det är kul med mönster, men man kan inte ha både mönster och garn i många färger, har jag kommit fram till. Nej, istället är det bättre att välja ett enfärgat garn till ett avancerat mönster så att det syns, eller ett enkelt mönster för ett mångfärgat garn så att garnet kommer till sin rätta.

Oj då. Det blev ju lite mer där en vad jag tänkt mig. Det där med garn och mönster är något som kan ta upp väldigt mycket tid, särksilt när man heter Sophie.

Och heter man Sophie ska man snart gå och lägga sig, även om man inte ska någonstans imorgon. Har bestämmt mig för att stanna hemma och vila upp mig, och sedan jobba för Jo på tisdag och sedan gå till tidningen efter. Förrästen, på tal om tidningen, så har den hjälpt mig komma fram till att när jag blir mångmillionär (dollar millinonär, då) ska jag flytta in till 15 Broad St, precis vid Wall St. Då bor man granne med New York Stock Exchange, Tiffany&Co, plus en lyxchokladbutik som ger ut gratis smakprov. Det sista fick jag reda på när jag gick in där med tidnignar, och fick smaka på något väldigt gott. Fast när jag gick in på BMW som ligger bredivid blev jag inte erbjuden något prov, inte. Tyckte gott jag kunde fått någon liten variant, men icke sa nicke.

Nej, nu är det läggdags. Gonatt!

No comments:

Post a Comment