Tuesday, June 29, 2010

Det är så konstigt men varje gång jag går in på bloggen för att skriva ser jag att det blir fler och fler inlägg. Logiskt är det ju men en dag kanske man skulle gå tillbaka och se vad som hände för länge sedan. Den dagen är dock inte idag.

Förra onsdagen var jag på arbetsförmedlningen och träffade min handläggare, som sa att jag nog inte skulle komma att träffa honom så ofta men jag fick lite tips, en handlingsplan och löfte om en coach. Det visade sig att den han haft i åtanke som min coach inte fanns tillgänglig, så jag fick en annan.

Denna andra coach träffade jag idag och det var ett mycket produktivt möte som gick långt över tiden. Hon bad om ursäkt men jag sa att jag bara var tacksam (jämfört med när de ville få ut mig på mindre än 4 minuter så är detta rena himmelriket).

Vet ni, jag kan!! Jag kan till och med mycket, så det ska nog inte bli några problem för mig att hitta jobb. Kanske inte rätt tidpunkt att söka jobb, men nog ska det gå! 

Jag höll på att säga att jag nog aldrig blivit så peppad förr, men det är inte alls sant. Det kommer support från många håll och har alltid fått, både från lärare och professorer och dem jag jobbat för. Varför det är så svårt för mig att tro dem och förstå att det faktiskt är så vet jag inte, men jag får nog ta och ändra på det nu.

Helgen, eller Midsommar i sig, fick mig att omvärdera många saker. Vissa saker har jag inte gjort på flera år, och jag försöker bryta mönster nu. Ett exempel är att jag inte badat på flera år. Det bröt jag i och för sig för några år sedan i USA då jag gick och badade med barnen jag tog hand om, men det var en pool i en privat klubb där det inte fanns så många  besökare, och de som var där kände jag. Men jag har inte  badat med min familj på minst 14 år, och den vanan bröts i helgen. Inte nog med det, den bröts i en å! Jag har lite svårt för naturliga badkällor med tanke på att jag inte tycker om kryp och så vidare, men det gick riktigt bra! Och härligt var det.

Förutom att vädret tillät bad så blev det mycket tid i solen med underbart sällskap. En riktig midsommar, och jag har inte haft en sådan på många, många år. Swedish Midsummer Festival i Battery Park City kan inte mäta sig med det här, inte på långa vägar!!

Efter helgen, dvs igår och idag, har jag varit duktig och organiserat mina garderober. Den där klädkammeren är hopplös för allt hamnar där inne, och det har det gjor igen - men det är mest sånt som ska ut till pappersinsamlingen men som jag aldrig kommer till skott med... imorgon får bli dagen då det sker.
Men, iaf, garderoberen men jackor i hallen och och båda i sovrummet är nu helt om-organiserade. Den i hallen kan man kanske inte göra så mycket med, men de i sovrummet var det desto mer bestyr med. Förutom att alla korgarna trillat ner pga skruvar som inte satt fast ordentligt* så var allt en enda röra eftersom jag i princip tömde min resväska (eller resväskor) från USA rakt in i dem. Efter några timmars skruvande och lirkande och vikande och tvättande har jag nu två väldigt organiserade garderober med korrekt uppskruvade korgar och väldigt många galgar varpå alla det hänger kläder. Det är nog bra att de står i sovrummet för den garderob jag hade i USA som var utanför min lägenhet (precis utanför dessutom) var tydligen tillräkligt långt bort för att jag skulle glömma vad jag hade i den. Men iaf!
Ordning och reda blev det, och det blev till och med plats över för tvättkorgar - en för färgad tvätt och en för vit tvätt. Ojoj, intressanta grejer det här!

Balkongen är helt underbar, men solen försvinner från den kl 11.30. Det betyder att jag går upp tidigt för att få iaf några timmars sol, och det känns bra att få dagen omvänd på rätt håll. Dessutom har jag fått bukt på blommorna nu, och bladlussprayen jag köpte förra veckan har verkat mer än förväntat. Klematisen växer nu så det knakar, igen, efter att i princip ha tynat ner till ingenting efter att de små krypen varit i farten någon vecka. Murgrönan och också börjat växa igen eftersom de små krypen lyckats ta sig till den också.
Men den växt som är mest uppseendeväckande för tillfället är schersminen. Den blommar som ingen buske någonsin blommat förut, det är så mycket blommor på den! Och härliga, vita, vackra blommor! Dessutom doftar de ljuvligt av smultron (eller hubbabubba jordgubb, om du frågar mig).

Tja.... annars har det inte hänt så mycket. Sängen nästa så jag orkar upp innan solen försvinner från balkongen.

No comments:

Post a Comment