Wednesday, June 23, 2010

Jag bestämde mig för att öppna netbooken jag köpte förra veckan. En trevlig liten HP Mini 210 som är över förväntan. Det tog mig en hel vecka att öppna förpackningen eftersom jag tänkte att om jag nu kan komma ut på internet och få min mail via Blackberry så fanns det ju inget behov av ytterligare en teknisk pryl som fyller samma funktion. Men, det visade sig efter väldigt många om och men att Halebop inte alls stöder Blackberry som de så många gånger sagt att de gör. Därför blev det till att öppna förpackningen med lilla datorn idag.

Jag är nog en Mac-person i hjärtat men just nu kan jag inte hitta en riktigt bra anledning till att lägga ut 17000+ på något som jag egenteligen redan har. I och för sig vågar jag ju som jag nog nämnt knappt flytta på MacBooken just nu men den fungerar och det finns ingen andledning att spendera sådana penger just nu.

Efter några timmar på den nya manicken jag kan konstatera att jag är mer än nöjd med mitt beslut att öppna kartongen istället för att ta med den till affären. Kan det tänka sig vara för att Windows 7 har lånat mycket från Apples OS? Detta är inte bara något jag häver ur mig, det var HP killens säljpoint när jag gick in på Siba i måndags för att ta mig en extra titt och se vad jag kände när jag såg den igen och visste att jag hade en hemma.  Iaf, HP killen berättade lite mer och jämförde processorer och hårddiskar osv och visade lite på minin vad den hade för finesser och hur OSet kopierat Macen. Jag hade lite kul åt honom när han skulle visa hur man kan skaka fönstret och på det sättet få det att dela sig på två "Om du kollar så delar sig fönstret när man skakar det... jo, man skakar det så här... hm, alltså, såhär gör man... Ah. Man ska kunna skaka det och då delar det på sig och lägger sig till höger eller vänster." Jag har inte försökt skaka något fönster än men det kommer kanske.

Vad är det jag tycker så mycket om med Minin, då?
Jag har kommit underfund med hur man använder shortcuts via tangentbordet - funkar precis som på Mac. Perfekt!
Tangentbordet är av island-mode, dvs det ser ut som tangentbordet på en MacBook/MacBookPro, vilket jag tycker är såååå fiiiint.
Skärmen har inga kanter utan är high-gloss hela vägen ut... tjusigt.
Skärmen är mycket större än jag förväntat mig, vilket jag uppskattar. Allt kommer upp i samma storlek på web-sidor som på min Mac, fast man ser inte all reklam på sidorna... och det är aldrig fel.

Jag är inte sådär teknisk av mig men jag vet när jag gillar något... och jag kan säga att utav alla de Microsoft OS jag använt mig av så är detta något jag gillar. Mycket.

Nu ska jag bara försöka lista ut hur jag får min iTunes över hit och mina foton osv. Fast de ligger i säkert förvar på min externa hårddisk och på min Mac så för tillfället är jag inte så oroad. Spotify är ju faktiskt något jag kommit att uppskatta mycket och jag har en känsla av att jag kommer uppskatta det ännu mer nu.

No comments:

Post a Comment