Sunday, June 20, 2010

Det har inte hänt så mycket den senaste veckan, så jag har inte haft så mycket att skriva om. Eller, jo... jag skulle kunna skriva en del om hur besviken jag är på det Svenska systemet vad gäller att beställa och få varor skickade. Om jag frågar om saker och ber någon kolla något så förväntar jag att jag får korrekta svar och att saker faktiskt dubbelkollas, särskilt om jag som kund betalar för det. I veckan har jag fått inte ett, inte två utan tre paket där varorna a) inte fungerade alls och dessutom blivit användna, b) fått reda på att det jag beställt var slut, två dagar efter att de lovat att jag skulle ha varan hemma och c) fått ett paket med böcker där alla utom en var i oacceptabelt format (som jag dessutom väntat på i mer än tre veckor och betalat alldeles för mycket för att få skickat till mig).

Den produkt som inte alls fungerade var en pulsklocka från Stadium. Jag ville ha Polar T6 Black Diamond men den fanns tydligen inte någonstans - däremot fanns den andra varianten på samma klocka i Helsingborg, så jag fick deras nummer för att ringa dem så att de skulle skicka den eftersom klockan var efter 20 och de var på väg att stänga. Så nästa dag ringde jag och frågade om de hade klockan kvar - jo, och jag kunde få den för det billigare priset. Done deal, sa jag och bad dem kolla att klockan inte blivit använd och att förpackningen var oöppnad - det var den, men de försäkrade mig om att klockan fungerade fint och att den inte blivit använd.
En vecka (istället för en dag) senare fick jag en försändelse som jag raskt gick och hämtade. Kom hem och var såååå spänd på hur klockan var - och blev mer än besviken. Inte nog med att förpackningen var öppnad, allt i den hade blivit använt (tom instruktionsboken såg ut som den var två år gammal och mycket väl-läst). Dessutom fungerade klockan inte alls. Helt död. Så jag for till Staduim där de sa att de kunde skicka en ny. Ok sa jag.
På väg ut gick jag inom Inter Sport där det visade sig att de hade Black Diamond verisionen som jag ju egenteligen ville ha. De kunde inte ge mig den för samma pris som Stadium, men de sa att de kunde tänka sig att dra av en hundring. Eftesom deras exemplar var helt oöppnade (jag fick ju se själv) tänkte jag att det nog var bättre att köpa den där, så jag gick tillbaka till Satdium och sa att jag hellre lämnade tillbaka klockan som inte fungerade och istället fick pengarna tillbaka. Då tvärvägrade kassörskan att ge mig de 100kr jag betalt för frakten, eftersom det inte är affären som tar betalt för det. Jag förklarade att jag inte var villig att betala 100kr för att de skulle skicka en produkt som inte fungerade, att jag inte velat vänta en vecka och att jag ju bett dem kolla att produkten fungerade innan den skickades. Efter att hon upprepat att de inte fick något för frakten frågade jag om hon verkligen tyckte att det var ok att jag i princip slängt iväg 100kr för att någon inte gjort vad de lovat, dvs kollat att allt fungerade innan varan skickades. Hon sa att det hade de visst gjort, men jag hade ringt Helsingborg innan jag gick till Stadium här och killen erkände att han inte kollat. Jag sa det, och hon insåg att hon inte kunde ljuga mig rakt upp i ansiktet mer och så fick jag tillsist tillbaka allt jag lagt ut.
När jag väl kom tillbaka till IS för att köpa klockan jag verkligen ville  ha fick jag den för 200kr mindre än markerat pris - och jag frågade inte ens. Så jag kom hem med det jag ville ha från början, och om än inte för så lite som jag hoppats så fick jag iaf en helt ny och perfekt fungerande klocka som gör mig glad bara jag tittar på den. :)


Jättekul histora, jag vet. Nu blir det läggdags.

No comments:

Post a Comment