Monday, June 21, 2010

Hej.

Jag har ett litet problem.

Efter nyår, då hårddisken på min MacBook dog utan någon som helst förvarning eller anledning har jag inte varit så pigg på att ta med den någonstans. Den har iofs en ny hårddsik, men den har ibland stängt av sig för att sedan komma igång igen utan att något hänt (förutom med mig, jag brukar få en mindre hjärtattack varje gång det häner).

Iaf. Den får iaf inte komma med när jag åker tåg osv, eller är hos pappa. Jag vågar helt enkelt inte flytta så mycket på den. Förutom de ovannämnda problem fungerar den bra och är relativt snabb, det enda jag kan klaga på är att batteriet inte håller så länge som det brukade. Men, jag tycker väldigt, väldigt mycket om den.

Men det är just det där med att ha en bärbar dator som man inte vill ta med någonstans. Det är ju lite galet, eller? Så för ett par veckor sedan sa jag att om jag hittade en mini-dator under 3000kr, så skulle jag köpa den.

Och jag hittade en Samsung, via Elgiganten, som jag köpte via deras tele-affär eller vad det kallas. Det visade sig sedan att ... den fanns inte. Så jag kunde få pengarna tillbaka om jag ville... och det ville jag ju faktiskt. Egenteligen var det inte just den jag ville ha, eftersom den hade en kant runt skärmen - glossy skärm och utan kant är ju faktiskt snyggare! Precis efter att jag beställt den datorn hittade jag en som var just som den jag ville ha, men det kändes dumt att köpa två även om en skulle skickas tillbaka. Men den andra var just en sådan jag verkligen ville ha! Så jag blev lite glad när Samsungen inte längre fanns, men inte alls så glad när den HP Mini jag sett på Sibas hemsida inte längre fanns där.

Så en dag i förra veckan rullade jag iväg till Mobilia där de har både Elgiganten, Siba, Expert och OnOff i princip bredvid varandre (bara Elgiganten som ligger på andra sidan vägen). På OnOff hittade jag Samsungen, och tänkte att det var ju tur den inte kom för den var ju inte rosa utan väldigt lax-färgad. Och inte så fin alls. Och jag strosade runt ett tag mellan de olika affärerna, och när jag var på Siba (som jag tog sist) visade sig att de hade samma erbjudande i affären som de haft på internet - och att de faktiskt hade några i lager! Så jag köpte en HP Mini 210-1022eo (fast min är silver). Skillnaden på det vå datorerna, eller egenteligen på returvilkoren, var att Elgiganten sa att man kunde använda varan om och man inte tyckte om den fick man lämna tillbaka den, no questions asked. Siba sa att när kartongen väl är öppnad så får man behålla varan, de tar inte tillbaka något som är öppnat. Och jag måste säga att det är en policy jag kan uppskatta eftersom jag inte alls tycker om att få något som någan annan har pillat på, särskilt inte när det gäller dessa summor (eller mindre som för pulsklockan, om ni kommer ihåg).

Nu sitter jag här, lycklig ägare till en HP Mini 210 som är fint nedpackad i en box med orginaltejpen intakt. Och när jag frågar folk om de tycker att jag ska öppna den svarar de "Nej, vänta."
Vilket jag snällt gör... men jag börjar bli osäker på varför. Så pass att jag gick tillbaka till Siba (och OnOff samt Expert) idag för att kolla utbudet. OnOff hade nu samma model men den var minsan 12kr dyrare än min, plus att deras försäkring är runt 100kr dyrare. Och det är fortfarande precis det jag vill ha - bra specs och fiiiin skärm.
Men jag kan ändå inte öppna den där lådan. Så nu undrar jag - vad väntar jag på?? Ni får gärana komma med förslag, och om ni (som jag) inte hittar någon anledning så får ni gära säga till mig att jag kan öppna den där lådan nu.
Tack.

No comments:

Post a Comment