Wednesday, June 30, 2010

Två saker stör mig när det gäller jobbsökande. Eller, det finns nog fler om jag tänker efter men just nu är det följande:

På Arbetsförmedlingens hemsida kan man spara annonser på jobb som man söker. För att göra detta måste man vara inloggad. Grejen är att man loggas ur hela tiden och idag har jag 9 utan 10 gånger fått svaret "Du är inte inloggad! Du måste logga in i applicationen för att komma åt sidan." Detta händer även när jag klickar på "Logga in." Så vad ska jag då göra, om jag inte kan logga in??? Otroligt irriterande.

Det andra är de företag som skriver ungefär såhär: "Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser gärna att de av det underreprecenterade könet söker positionen." Hur vet man om man är av det könet? Nu finns det ju bara två alternativ så chansen är ju 50/50 på att man faller i rätt kategori.
Ibland står det även att " Vi välkomnar sökande med olika bakgrund." .... ok! Men så bra att vi alla har olika bakgrund, för då har ju alla iaf träffat rätt på nån punkt. Eller?

Formuleringar i all ära men ibland kan det vara lite svårt att förstå vad de menar.

No comments:

Post a Comment