Wednesday, July 14, 2010

Igår åkte de tre äldsta i vår familj till Ikea där vi roade oss med att köpa sånt man alltid inser att man behöver när man är på Ikea.

När jag bodde i USA var det alltid otroligt svårt att hitta örngott som inte var öppna (utan knappar) och glöm det där med att hitta rätt storlek - det finns sjugoelva varianter, och ingen av dem passar. Det hände mer än en gång att hur noga jag än försökte få det att fungera så kom jag hem med någon slags Kingsize pillowcase som var 1.5 meter långt. Det slutade med att jag köpte med mig lakan från Sverige eftersom jag ändå hade kuddar och täcke härifrån, och så löste jag det problemet.

Grejen är att jag aldrig sett örngott i någon annan storlek här förutom de vanliga 50x60cm. Just därför blev jag lite sådär jätteirriterad igår när jag kom hem med ett örngott i storlek 65x65. Har folk här stora, fyrkantiga kuddar i sängen nu? För jag har inte sett några sådana att köpa på sängavdelningen, det är då säkert (jag är lite för familjär med Ikeas utbut för tillfället, tyvär).

Så kom jag på att jag ju har en symaskin i garderoben. En relativt ny maskin som mamma köpt för att sy ett lapptäcke till mig. Jag tog ut den och tog mig en titt för att se vad det var för märke och modell (Husqvarna Viking Emerald 116, för er som känner till sådant). Det finns nämligen en symaksins affär på Mobilia, och eftersom jag ändå behövde köpa tråd för att sy om örngottet så kunde jag ju fråga dem om lite tips, tänkte jag. Typ hur man fyller på spolar rullen och trär maskinen osv. Den snälle mannen visade hur man gjorde både och (och sa att man alltid kan titta i intruktionsboken, men den ligger i en tung låda långt upp så då var det lättare att fråga, typ). Så jag fick både tips och grå tråd, lite blå kalk samt väldigt långa ... sånadär nålar med liten plastknopp på. Jag fick även väldigt mycket information om den svarta lådan som nu alla handlare har uppkopplade till kassa apparaten så att de inte lägger pengar i "fel låda." Detta var så intressant att han höll mig kvar i 5 minuter för att förklara precis hur den fungarar, men det kunde jag ju ta eftersom jag fått hjälp.

När jag väl kom hem igen fixade jag till det där örngottet. Kom på att jag spenderat mycket mer på att köpa fel och sy om det än om jag tagit rätt till att börja med, men men! Nu är det gjort, symaskinen är framme och jag har fått mersmak... Sen undrar jag bara varför jag skaffar mig så dyra hobbies, det är ju inte alls smart.

No comments:

Post a Comment